Project Description
Educație
Principalele probleme:
- În România abandonul școlar este 18,5%, aproape dublu față de media UE (11%);
- În România analfabetismul funcțional este de 42%, dublu față de media UE (ținta Europa2020 fiind de 15%);
- Problema abandonului școlar este gravă îndeosebi în zonele rurale și în pungile de sărăcie din orașe. Este o bombă socială cu efect pe termen lung, pe care politicienii o ignoră – copiii nu votează;
- Guvernul României a lansat abia în 2016 Programul ”Școală pentru toți” (în cadrul Pachetului Anti-sărăcie). Acesta alocă 173 de milioane de euro din Programul Operațional Capital Uman pentru dezvoltarea de proiecte la nivelul școlii;
- Chiar dacă impactul scontat este semnificativ, e nevoie de mai mult pentru o schimbare sistemică. O schimabre care să aducă România cel puțin la media europeană a abandonului școlar. ”Școală pentru toți” permite proiecte complexe la nivelul fiecărei școli, care poate opta, în funcție de necesitățile locale, pentru măsuri de tip: masă caldă, ”Școală după Școală”, ”A doua Șansă”, hăinuțe și rechizite, consilierea și implicarea părinților;
- Guvernul României a lansat abia în 2016 Programul ”Profesori motivați în școli dezavantajate” (cu fonduri europene). Acesta oferă burse profesorilor bine pregătiți pentru a merge în comunitățile sărace cu rată mare de abandon școlar;
- Un instrument eficient de ținere a copiilor la școală este și instrumentul ”Școală după Școală”. A fost legiferat în 2011 (art. 58 din Legea Educației) și a fost complet ignorat de politicienii din România. Nu s-au alocat fonduri din bugetul național pentru acest instrument. S-a organizat doar acolo unde plătesc părinții sau prin proiecte ale unor ONG-uri.
Principalele soluții propuse de USR:
-
Extinderea Programului ”Școală pentru toți”
- Extinderea cu fonduri europene și naționale a Programului ”Școală pentru toți” la toate cele 1227 de școli din categoria 1 și 2 de risc socio-educațional, care școlarizează 346.640 de elevi (școli identificate în 2016 de către Ministerul Educației, Ministerul Fondurilor Europene și experți din societatea civilă);
- Pentru școlile din această categorie care nu vor fi incluse în proiecte din cadrul apelului deja lansat de Ministerul Fondurilor Europene, se va organiza un Proiect Sistemic, prin care Ministerul Educației va organiza aceste activități în școlile respective.
-
Subvenționarea măsurilor de tip ”Școală după Școală”
- Subvenționarea per elev a măsurilor de tip ”Școală după Școală” și schimbarea cadrului legislativ și a ordinelor de ministru care încurcă/descurajează organizarea acestor clase (inclusiv în afara unităților de învățământ, acolo unde nu există condiții logistice);
- Pe termen mediu, după epuizarea fondurilor disponibile din Programul Operațional Capital Uman, guvernul va transforma actualele Programe cu fonduri europene ”Școală pentru toți” și ”Profesori motivați în școli defavorizate” în Programe de Interes Național, finanțate din bugetul național.
-
Alocare a 6% din PIB pentru învățământ
- USR susține prin programul său politic alocarea a 6% din PIB pentru învățământ. În cadrul acestui angajament, USR va prioritiza aceste Programe și obiectivul reducerii abandonului școlar în ceea ce privește alocarea noilor fonduri alocate Educației.
Află mai multe despre Cele 10 Priorități USR și Programul USR.
Părerea ta contează! Spune-ne care sunt cele mai importante probleme din domeniul educației și cum consideri că ar putea fi remediate. Așteptăm observațiile și recomandările tale aici.