Loading...
Infrastructură 2018-02-12T08:38:45+00:00

Project Description

Infrastructură

Principalele probleme:

  • Există o proastă practică de a permite achiziții pentru studii și proiecte doar pentru proiectele care se încadrează într-un plafon bugetar restrictiv. Asta face să se pregătească studii și proiecte tehnice doar pentru un număr limitat de posibile proiecte. În același timp se alocă fondurile (europene și naționale) acestor proiecte limitative;
  • Dacă ele se blochează (și cele mai multe se blochează în practică din diverse motive și ies din perioada de eligibilitate pentru fonduri europene), nu există studii/elementele tehnice pregătite pentru alte posibile proiecte care ar putea primi finanțare și nici nu se pot folosi banii blocați bugetar în proiectele aflate în dificultate;
  • Aceste blocaje sistemice s-au suprapus peste politicianismul și amatorismul celor care ne-au condus. Ele sunt principalele motive pentru care România nu a consumat banii de autostrăzi puși la dispoziție de UE în exercițiul financiar 2007 – 2013.

Principalele soluții propuse de USR:

  • Cadru financiar predictibil și realist:
    • Bugetarea multianuală veritabilă a proiectelor de infrastructură (înlocuirea creditelor de angajament actuale cu credite bugetare veritabile valabile de la un an la altul). Acest lucru va asigura predictibilitatea și cursivitatea lucrărilor începute;
    • Supracontractarea din fonduri europene și naționale;
    • Schimbarea fluxurilor financiare cu fonduri europene. Modificarea OUG 40/2015 pentru a permite Autorităților de Management gestionarea directă a bugetelor de fonduri europene. De asemenea plata proiectelor doar pe măsură implementării lor concrete (valabilă pentru toate domeniile unde utilizăm fonduri europene, dar crucială pentru domeniul infrastructurii);
    • Responsabilizarea Ministerului Transporturilor și a altor ministere de linie implicate în proiectele cu fonduri europene, sub sancțiunea eliminării lor din circuitul financiar dacă nu performează;
    • USR va promova schimbările necesare la legea bugetului și la OUG 40/2015 pentru a permite supracontractarea și bugetarea în timp real a proiectelor de infrastructură. Guvernul susținut de USR nu va acționa populist, ci va pregăti temeinic proiectele.
  • Simplificarea și debirocratizarea legislației privind proiectele mari de investiții:
    • Hățișul legislativ trebuie asanat. De asemenea, și sutele de pagini inutile de hârtie care blochează proiectele cu anii trebuie eliminate. Nu putem avea aceleași legi care guvernează și construcția de case și cea de autostrăzi, ca în prezent;
    • Regulile care gestionează contractele de achiziții publice de lucrări trebuie să fie clare. Astfel încât să nu mai existe ambiguități în implementare. Contractele de antrepriză trebuie să aibă clauze echilibrate. Acestea trebuie să prevadă o flexibilitate în derulare necesară în marile proiecte de infrastructură.
  • O nouă structură responsabilă de proiectele de autostrăzi:
    • Guvernul susținut de USR va operaționaliza nou înființata Companie Națională de Investiții Rutiere (CNIR). Vom solicita selectarea managementului companiei în mod transparent și competitive;
    • Vom vota includerea în Consiliul de Transparență a reprezentanților societății civile. Vom mandata managementul Companiei. Vom face acest lucru prin scrisoarea de mandat cerută de lege. Urmărim îndeplinirea următoarelor obiective în interesul statului român (și vom porni procedurile de demitere dacă nu vor fi atinse ținte intermediare negociate de comun acord cu noul management):
      • CNIR va fi operaționalizată complet în termen de șase luni cu asistența tehnică a experților Băncii Europene de Investiții și a experților celei mai de succes companii similare din Europa, ASFiNAG din Austria;
      • CNIR va angaja experți de vârf cu experiență reală pe mari proiecte de infrastructură, în țări din UE;
      • CNIR va forma o echipă de elită. Un loc unde orice inginer, proiectant sau manager de proiect va fi mândru să lucreze la un proiect transformațional pentru România: conectarea provinciilor istorice prin căi rapide de transport rutier;
      • Guvernul va asigura transferul proiectelor strategice ale României de la vechea companie de drumuri (CNADNR) care a eșuat în gestionarea acestora:
        • Sibiu-Pitești;
        • Tg. Mureș-Iași-Ungheni (plus pod peste Prut);
        • (București)-Ploiești(Dumbrava)-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-(Iași);
        • inelele Bucureștiului (centura actuală + noul inel de autostradă).
      • CNIR va gestiona în primă fază contractele de pregătire ale acestor proiecte (studiu de fezabilitate, proiect tehnic, documentații de licitație). Ulterior, pe măsură ce aceste documentații sunt gata, acesta va lansa licitațiile de lucrări pentru aceste autostrăzi.
        Ulterior, pe măsură ce crește capacitatea companiei se vor adăuga și alte proiecte.

Află mai multe despre Cele 10 Priorități USR și Programul USR.

Părerea ta contează! Spune-ne care sunt cele mai importante probleme din domeniul educației și cum consideri că ar putea fi remediate. Așteptăm observațiile și recomandările tale aici.